Dokážu to sám

Chceš

... rozvíjet dovednosti svého dítěte

... respektovat jeho vývojové potřeby a rozumět jim

... nabídnout mu práci s originálními vzdělávacími pomůckami, vyzkoušet práci podle principu montessori pedagogiky

... mít podporu kvalifikované a zkušené lektorky s lidským přístupem

... rozšířit si rodičovské obzory v rámci vzájemné respektující komunikace, nastavování spolupráce a hranic

... trávit se svým dítětem smysluplný unikátní čas

Pak jsou kurzy Dokážu to sám pro tebe to pravé. Od září 2024 ve Svitavách a Velkých Opatovicích.

Ve Svitavách mohou díky záštitě spolku Tvořím svůj svět, z.s. rodiče dětí nad tři roky čerpat příspěvek z programu Darujeme kroužky dětem - více informací zde https://www.darujemekrouzky.cz/conditions/ .

Pokud o kurzech teprve uvažuješ a chceš mít informace třeba i o jiných nabídkách z první ruky, napiš na inspirovanomontessori@gmail.com. 

Další info a plakátky s termíny pod videem:)


Malé skupinky

Členy skupinky je zpravidla 6 - 8 dětí s rodiči (jedním :-) rodičem) rozdělených podle věku a zkušeností. Tento exkluzivně nízký počet a stálé složení skupinek umožňuje individuální přístup v nabídce a formě činností. Podporuje také adaptaci dětí na prostředí, protože kolem sebe vídají stejné tváře dětí i dospělých, vzájemně si na sebe zvyknou. Komfortnější je to i pro komunitu rodičů

Proč jsou tyto aktivity formou kurzu?

Protože když se vzájemně poznáme, mohu vám nabídnout kvalitnější nabídku pomůcek a činností. Do prostředí potřebují děti (a někdy i dospělí:) "prorůst". Zvyknout si na způsob práce. Já zase v delším časovém období snáz najdu senzitivní období (zvýšená citlivost pro určité činnosti), v nichž se děti právě nachází. Fungování v připraveném prostředí má své specifické zákonitosti a rytmus, pokud má přinášet všechny benefity, kvůli kterým o kurzu uvažujete. Každá pomůcka odpovídá na přirozenou touhu zakotvenou v dítěti věnovat se v určitý čas konkrétnímu typu činností. Tyto touhy je třeba pozorovat, ladit, odhadnout správnou úroveň obtížnosti konkrétní pomůcky - každá má mnoho vrstev, jak je s ní možné pracovat, jak ji obměňovat tak, abychom sledovali kýžený cíl - rozvoj a spokojenost dítěte. Skupina se vzájemně pozná, můj přístup může být velmi individuální a "šitý na míru" konkrétní skupince, než když se složení obměňuje. V neposlední řadě je komfortní pro děti, pokud potkávají stále stejné tváře dětí i dospělých. To všechno a mnohem více je i důvodem, proč dělám úvodní setkání pro rodiče - chci, aby jim pomůcky i přístup dávaly smysl a mohli se tak i s dětmi na kurzu cítit dobře.

Úvodní setkání

Úvodní setkání je ZDARM pro všechny, kteří jdou do kurzu poprvé. Řekneme si víc o tom, jak kurzy fungují, na jakých principech stojí a bez čeho připravené činnosti naopak nefungují. Sejdeme se bez dětí, v odpoledních / podvečerních hodinách, v případě obtížné dojezdnosti online, maximálně na hodinu, v nabídce je vždy výběr z termínů. Vím, že s hlídáním to často vůbec není jednoduché, ale i dosavadní zpětná vazba říká, že to nakonec stojí za to. Přesné podrobnosti doladím s konkrétními účastníky kurzu, individuální přístup je samozřejmostí.

 Jaký je formát kurzu a proč?

Kurzy jsou nyní v nabídce ve formátu 16+2, tj.  16 lekcí v rámci 18 týdnů, zahrnují tedy 2x "sick day". Pokud někdo odchodí všech 16 lekcí a chce si dokoupit 17. a/nebo 18. lekci, má možnost tak učinit a to za zvýhodněnou cenu. Po zkušenostech s kratšími cykly nyní přecházím v kurzech na "pololetní" cykly. Když se složení skupinky obmění, je s tím nutně spojené nové období vzájemného sžívání, seznamování se nových dětí se způsobem práce. Fungování ve skupinkách, kde se složení tolik neobměňovalo, bylo mnohem přínosnější. Účastníci kurzů také mají přednostní možnost pokračovat v cyklu navazujícím - není to tak, že by kurz už neměl co dát, naopak, kurz se přizpůsobuje potřebám a dovednostem účastníků.

Co když se nebudu moct zúčastnit lekce / lekce odpadne?

Pokud lekce odpadne z důvodu mé neúčasti (nemoc, provozní důvody), bude vždy nahrazena po domluvě v náhradním termínu (zpravidla se kurz posune o týden vpřed). Pokud se lekce nemůžete zúčastnit (z důvodu nemoci, dovolené atd.), lekci není možné z důvodu udržitelnosti kurzu i organizačního hlediska kompenzovat. 

Když s dítětem nemůžu přijít já, může ho vzít někdo jiný (manžel, babička, manželka, atd.)?

Ano, jen prosím doprovázející osobu alespoň v základních rysech zasvěťte do toho, jak to v kurzech chodí, aby se cítila komfortně - a ostatní také :-). Pokud o téhle možnosti víte předem, jsou další doprovázející osoby srdečně zvány na úvodní setkání!

Zkušenosti lektorky

S montessori jsem se seznámila v roce 2015, během následujících čtyř let jsem se věnovala rozvoji a růstu montessori aktivit po vzoru velkých měst v mateřském centru ve Svitavách. Od té doby jsem se v tématu (nejen montessori) dál vzdělávala a vzdělám, přibývají mi i cenné zkušenosti jak v lektorské činnosti, tak doma s mými třemi dětmi:). Podrobně si o tom můžete přečíst v části https://www.inspirovanomontessori.cz/o-mne/ . Ohlasy na kurzy najdete také v části Reference.

Protože v mém původním působišti již nebylo možné tuto aktivitu rozvíjet, na jaře roku 2022 vznikl první, kdy pomůcky vozím a vytvářím připravené prostředí na míru konkrétním možnostem. V tuto chvíli nabízím kurzy Dokážu to sám Velkých Opatovicích, kde spolupracuji s Rodinným centrem Motýlek a ve Svtavách, kde se konají pod záštitou spolku Tvořím svůj svět, z.s., což je komunita, která se snaží o růst a rozvoj těchto aktivit na Svitavsku a také zvyšování jejich dostupnosti. Kurzovné v tuto chvíli pokrývá jen úplně nejnutnější část nákladů, větší nákupy pomůcek se snad podaří získat z grantových programů a či sponzorských darů. 

Co už se podařilo? Díky záštitě spolku a účasti města Svitavy v programu Aktivní město je možné kurzy nabízet skrze tuto platformu (odkaz přidám, jakmile bude program aktivní). Děkuji také za podporu každému podporovateli a dárci, který přispěl darem na nákup pomůcek.

Je věkové rozmezí (1 - 2, 2 - 3 roky) striktně dané?

Ne. V běžném montessori prostředí jsou tyto věkové kategorie spojené (tvoří první trojročí), v prostředí dílniček , kde je přece jen omezené množství pomůcek a především čas, kdy se jim děti věnují, se mi víc osvědčilo skupiny rozvrstvit. Pokud má dítko 10, 11, 22, 23 měsíců a chcete navštěvovat dílničky, klidně mi napište a individuálně se domluvíme, jestli ho můžu přibrat (nebo do které skupinky ho zařadit). Rozhodnutí bude spíš o tom, jaký věkový mix nebo jak zkušené děti se ve skupince poskládají.

Neumím si představit, jak to asi probíhá...

Víc videí a příspěvků najdete na https://www.facebook.com/InspirovanoMontessori , také pod hastagem#dokazutosam. 

Těším se na vás :-)

Vytvořte si webové stránky zdarma!